125 років трамвайному руху в Києві
Національний банк України 25 травня 2017 року вводить
в обіг пам’ятну монету номіналом 5 гривень присвячену запуску електричного
трамвая в місті Києві. Електричний трамвай був створений винахідником та
відомим інженером Вернером фон Сіменсом. У 1881 році його фірма відкрила перше
у світі трамвайне сполучення між Берліном і Ліхтерфельдом. Того самого року
електричні потяги стали курсувати вулицями Парижа. У червні 1892 року в Києві
по одному з найкрутіших у місті Олександрівському узвозі (нині Володимирський)
рушив електричний трамвай. Його маршрут пролягав від Царської площі до Нижньої
площі (тепер Європейська і Поштова). Винахід Сіменса виявився дуже корисним для
«міста на семи пагорбах». На кінець ХІХ століття Київ мав майже 50 кілометрів
електрифікованих трамвайних колій.
Монету виготовлено з нейзильберу, категорія якості
карбування – спеціальний анциркулейтед,
маса – 16,54 г, діаметр – 35,0 мм,
тираж – 40000 штук. Гурт монети – рифлений.
На
аверсі монети розміщено: угорі малий Державний Герб України, ліворуч півколом
напис – «Україна», праворуч – номінал «5 ГРИВЕНЬ» (вертикальний напис) та рік
карбування монети «2017»; стилізовану композицію: на бруківці розміщена
трамвайна колія, спрямована вгору як символ руху до прогресу, та написи: «КИЇВ
1892», «PARIS 1881», «BERLIN 1881», «LONDON 1901»; логотип Банкнотно-монетного
двору Національного банку України (унизу ліворуч).
На
реверсі монети зображено трамвай з пасажирами на тлі київського пейзажу та
угорі півколом розміщено написи «ТРАМВАЙНИЙ РУХ В КИЄВІ» «125 РОКІВ».
Художник: Кочубей Микола
Скульптор: Демяненко Анатолій, Дем’яненко Володимир
За матеріалами: bank.gov.ua
1892 – у Києві
запущено перший у Російській імперії трамвай. Перші два трамвайні вагони з
електродвигунами прибули до Києва. Їх побудували брати Струве на фабриці у
Москві, за американськими кресленнями. У той же день вагони були випробувані по
вулиці Петра Сагайдачного, а 8 травня – на Володимирському узвозі (по лінії з
Подолу на Хрещатик). 9 червня електричний трамвай тестувала офіційна комісія, а
13-го числа він запрацював для пасажирів.
Один із перших місяців роботи електротрамваю
1-го маршруту
«Царська площа - Олександрівська площа»
(Європейська-Контрактова).
Вагон має номер «2» - загалом лінію спершу
обслуговували три вагони
1894 рік.
Спершу лінія була одноколійна – з роз'їздом
посередині нинішнього Володимирського узвозу. Вдалині видно Поділ і Дніпро.
Ліворуч - велика баня церкви Різдва Христового на Поштовій площі
Початок XX-го сторіччя.
ой же Володимирський
узвіз, але лінія вже двоколійна, на ній – німецькі «пульмани»
За матеріалами: molbuk.ua та istpravda.com.ua
Немає коментарів:
Дописати коментар