Монетний двір Побджой
(Великобританія) для Британської Антарктичної території виготовив монету на
честь 100-річчя імперської трансантарктичної експедиції.
Імперська трансантарктична
експедиція 1914-1917 рр. (англ. – Imperial Trans-Antarctic Expedition) – друга
експедиція, здійснена з метою перетину Антарктичного материка. Командував нею
сер Ернест Шеклтон.
Експедиція не досягла
поставленої мети, проте в історії залишилася як приклад професіоналізму і
витривалості полярників, які зуміли вижити в екстремальних умовах.
Монета, номінал якої 2 фунта
стерлінгів, виготовлена в двох варіантах – з срібла 925-ї проби якістю «Proof» та з мідно-нікелевого сплаву якістю
«анциркулейтед». Маса монет –28,28 г, діаметр – 38,60 мм. Тираж срібної монети –
10 000 штук, мідно-нікелевої – 50000 штук.
На аверсі монети «100-річчя
імперської трансантарктичної експедиції» викарбовано портрет Її Величності
королеви Великобританії Єлизавети II роботи Ієна Ренк-Бродлі (Ian Rank-Broadley
FRBS). Уздовж краю монети викарбовано напис – «BRITISH ANTARCTIC TERRITORY
2015».
На реверсі пам'ятної монети
ліворуч показано портрет Ернеста Шеклтона. Справа зображений затиснутий льодами
корабель «Ендьюранс», півколом написано – «CENTENARY OF THE IMPERIAL
TRANS-ANTARCTIC EXPEDITION». Також праворуч розташований знак монетного двору -
«РМ». На монеті вказаний номінал - «₤ 2».
Ендьюранс – один з двох
кораблів, які взяли участь у імперській трансантарктичній експедиції.
21 лютого 1915 року
«Ендьюранс» виявився в найпівденнішій точці свого шляху – 76°58' пд.ш., потім
почав дрейфувати на північ. Вже в квітні почалися зрушення льоду.
Розбитий «Ендьюранс» в льодах
30 вересня «Ендьюранс»
переніс найтяжкі льодові стиснення за весь час експедиції. 24 жовтня сильний
напір льоду зі штирбортом привів до руйнування дерев'яної конструкції і
утворення пробоїни. На лід були вивантажені припаси і три шлюпки. Три доби
команда боролася за життя корабля, відкачуючи з трюмів воду при -27° C і
намагаючись підвести пластир. 27 жовтня Шеклтон розпорядився почати евакуацію
на лід. Судно перебувало в точці 69°05' пд.ш., 51° 30' з.д. Уламки трималися на
плаву ще кілька тижнів, що дозволило витягти безліч залишених речей.
За матеріалами: gold10.ru та
ru.wikipedia.org
Немає коментарів:
Дописати коментар